METODE TARTIL
A.
Pengenalan
Metod Tartil merupakan salah
satu metod pembelajaran Al-Qur’an yang lebih praktis dan lebih cepat untuk
membantu murid/pelajar membaca Al-Qur’an. Metod ini diperkenalkan oleh Hj.
Gazali, S.MIQ, M.A (Pensarah Ilmu Al-Qur’an Sekolah Tinggi Agama Islam
Pengembangan Ilmu Al-Qur’an “STAI-PIQ” Negeri Sumatera Barat, Indonesia) pada
tahun 1998. Metod ini terdiri dari dua siri, iaitu Tartil I dan Tartil II.
Tartil I adalah untuk memandu murid/pelajar mengenali huruf, membaca huruf berbaris
satu, sukun, musyaddah dan tanwin. Manakala Tartil II pula adalah untuk
memandu murid/pelajar mempelajari Mad, Ghunnah, dan Waqaf wal Ibtida’.
Sekiranya pembelajaran dilakukan setiap hari (satu kali pertemuan 1 Jam),
murid/pelajar hanya memerlukan masa empat bulan untuk mempelajari kedua-dua
siri metod Tartil tersebut.
Pengalaman menggunakan metod ini kepada 400 buah Sekolah Rendah di Kota Padang,
negeri Sumatera Barat semenjak tahun 1998 sehingga sekarang, dalam masa 4 bulan
murid/pelajar telah dapat membaca Al-Qur’an mengikut kaedah yang betul dengan
menggunakan seni membaca secara bertartil dan bertarannum. Sekarang metod ini
telah dijadikan sebagai metod asas pembelajaran Al-Qur’an untuk seluruh sekolah
Rendah di Sumatera Barat. Pada tahun 2004 metod ini juga telah di perkenalkan
di Malaysia dan Singapore. Di Malaysia metod
ini telah digunakan sebagai metod asas oleh kerajaan Negeri Sembilan
sehingga sekarang.
Berdasarkan pengalaman Penulis sendiri (Engkizar SIQ) yang
dipercaya oleh pencetus Hj. Gazali, S.MIQ, M.A untuk
mengembangkan kaedah ini, bermula dari bulan januari 2009 telah digunakan pula
dipelbagai sekolah rendah yang ada di Selangor. diantaranya adalah Sekolah Sri
Aesyah Bangi, Sekolah rendah Ugama Bukit Kapar Barat Klang, Sekolah Rendah Sri
Al-Amin Sungai Tangkas. Dari beberapa pelaksanaan tersebut penulis berjaya
dalam masa yang lebih singkat dalam melaksanakan pembelajaran kelas pemulihan
al-Quran disekolah tersebut.
Agar penggunaan metod ini
menjadi lebih berkesan, guru-guru perlu dilatih terlebih dahulu cara
menggunakan metod ini sebelum mereka mengajarkan kepada murid/pelajar. Ini
bertujuan supaya guru dapat mengajar mengikut silabus yang ditetapkan dalam
buku panduan metod ini. Prinsip asas metod Tartil ini adalah menggunakan kaedah
“Student Centre“. Guru perlu memiliki kreativiti untuk memandu pelajar
dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran mereka.
B.
Fenomena Pembelajaran Al-Qur’an Saat Ini
Latar belakang diperkenalkan
metod ini adalah setelah melihat fenomena metod pembelajaran Al-Qur’an yang
berkembang saat ini. Diantaranya adalah metod Bagdadiyah, Iqra’,
Qira’ati, dan Basmallah, didapati masih
banyak ruang-ruang yang boleh diperbaiki, diantaranya dari segi masa
dan menarik minat murid/pelajar supaya tidak jenuh dan bosan,
kerana belajar terlalu lama. Metod-metod sedia ada memerlukan masa yang agak
lama untuk membolehkan pelajar membaca Al-Qur’an. Masa belajar yang terlalu
lama dan metod yang kurang menarik, mengakibatkan ramai murid/pelajar tidak
boleh membaca Al-Qur’an dengan baik, ataupun tidak boleh membaca langsung.
C.
Cara Pengajaran Metod Tartil
Terdapat empat komponen asas
yang menjadikan metod ini lebih praktis dan lebih cepat berbanding dengan metod
lain, iaitu:
(i) Materi
diberikan dalam bentuk lisan dan tulisan.
(ii) Masa yang diperlukan
hanya 27 kali pertemuan untuk Tartil I dan 22
kali pertemuan untuk Tartil II (1 kali pertemuan
45-60 minit). Dalam masa 4 Bulan murid/pelajar Insya
Allah mampu membaca dan menulis Al-Qur’an dengan baik dan benar. Masa
4 bulan tersebut sudah termasuk masa untuk mengevaluasi, sekiranya ada diantara
murid/pelajar yang agak lambat belajar.
(iii) Adanya materi
wajib yang harus diberikan iaitu Seni Tartilul Qur’an.
(iv) Adanya materi Menulis
ayat al-Quran dengan baik yang telah disediakan lansung dalam buku
yang digunakan.
Satu kali pertemuan murid/pelajar diajarkan 1 hingga 3 huruf Hijayyah,
dimulai daripada Surat Al-Baqarah dan seterusnya. Murid tidak dibenarkan
melanjutkan materi, sekiranya mereka belum dapat mengenal dan melafazkan
huruf-huruf tersebut dengan betul. Murid/pelajar disuruh mengulang kembali
materi-materi yang dipelajari, diantaranya menulis huruf yang telah dipelajari.
Dan panduan cara menulis huruf dan ayat al-Qur’an telah disediakan dalam
buku (Rujuk panduan Tartil I dan II). Guru lansung membimbing murid bagaimana
cara menulis huruf hijayyah dengan baik dan benar. Keunggulan pada materi Lisan,
guru dijadikan sebagai asas dalam pembelajaran. Guru membimbing untuk pengucapan
huruf asas hijayyah sesuai dengan makhrajnya. Guru menuntun murid untuk membaca
dengan berlagu apabila murid/pelajar telah mula belajar huruf-huruf berbaris.
Untuk lebih mengukuhkan murid-murid mengingat huruf-huruf dan meteri yang dipelajari,
setiap kali pertemuan murid diberikan tugas dan evaluasi yang menyeronokan.
Selanjutnya mereka juga diberikan tugasan untuk mereka kerjakan di rumah.
Tugasan-tugasan tersebut tidak membebankan murid/pelajar, malah mereka merasa
seronok mengerjakanya, menunjukkan mereka bertambah faham dengan huruf-huruf
dan materi yang dipelajari. Tugasan-tugasan tersebut di evaluasi secara
bersama-sama dengan murid/pelajar yang lain. Kaedah ini lebih memperkukuhkan
lagi materi-materi yang telah mereka pelajari.
Semenjak diperkenalkan metod ini
tahun 1998 hingga sekarang, lebih kurang 30 ribu
murid/pelajar Sekolah Rendah dan Menengah telah belajar menggunakan metod ini
di Negeri Sumatera Barat, Indonesia. Murid-murid yang sebelumnya dikatakan
sebagai murid yang lambat belajar (slow leaner) didapati telah berjaya membaca
Al-Qur’an dengan baik. Daripada 27 kali pertemuan (1x pertemuan 45-60 minit)
untuk Tartil I, murid/pelajar telah mampu membaca dan menulis Huruf Al-Qur’an
dengan baik. 22 kali pertemuan (1x pertemuan 45-60 minit) menggunakan Tartil
II, murid/pelajar telah mengenali ilmu tajwid praktis (mad, gunnah, wakaf dan
ibtida’ dan seterusnya), yang membolehkan mereka membaca Al-Qur’an dengan
berbagai macam seni Al-Qur’an sesuai dengan kemampuan dan bakatnya dimilikinya.
Dalam pembelajaran, guru terus
menunjukkan cara membaca Al-Qur’an dengan seni, sehingga pelajar/murid lebih
mudah mempraktekkan ilmu tajwidnya, karena mereka ditunjukkan cara membaca
dengan irama tartil. Melalui irama Tartil murid/pelajar dapat belajar cara
membaca Al-Qur’an mengikut kaedah yang betul, sebagaimana layaknya membaca
Al-Qur’an tersebut. Membaca dengan seni menjadikan bacaan terdengar lebih
indah dan merdu. Saat murid/pelajar membaca suatu surat dalam al-Qur’an
murid/pelajar lain berkesempatan untuk mendengar dan memperhatikan bacaan kawan
mereka, sehingga pembelajaran jadi menyeronokan dan tidak membosankan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar